5 Tips om je camerawerk te verbeteren met licht
Goed gebruik van licht is een belangrijk aspect van camerawerk. Het bepaalt voor een groot gedeelte sfeer, diepte en dynamiek in je compositie. Hierbij is het natuurlijk vooral belangrijk dat je altijd goed blijft kijken; elke situatie is anders en vraagt om een andere aanpak, maar door een paar basisregels toe te passen kun je jezelf al snel onderscheiden van de beginner. Bovendien, als je de smaak te pakken hebt, valt er nog veel meer te leren en experimenteren. Hieronder deel ik alvast 5 tips om mee te beginnen:
1. Gebruik een harde lichtbron als tegenlicht
De zon, felle lampen plat op het onderwerp (front lighting) werken over het algemeen niet flatteus en het maakt het beeld ‘plat’. Back lighting onderscheidt je onderwerp van de achtergrond. Het creëert contrast, diepte en dynamiek door schaduwen. De lucht ziet er bovendien over het algemeen interessanter uit in de richting waar de zon vandaan komt. In film wordt voornamelijk deze techniek gebruikt, Danny Gevirtz heeft hier een interessante video over opgenomen.
Mocht een harde bron als tegenlicht nu echt te veel contrast opleveren (bijvoorbeeld wanneer je met een camera of kleurinstelling met weinig dynamisch bereik draait) en je hebt geen ander licht of een reflectiescherm om het onderwerp wat bij te lichten, gebruik dan deze bron in ieder geval aan de korte kant (zie hieronder).
2. Gebruik zachte bronnen op het gezicht
In principe geldt; hoe groter de lichtbron en hoe dichter bij het onderwerp, hoe zachter het licht. Een grote bron dichtbij een gezicht zorgt voor een meer natuurlijke en geleidelijke light falloff; harde schaduwen worden zachter. Je kunt hier diffusers voor gebruiken, zoals een softbox, flitsparaplu, bouncen via of door een reflectiescherm, flag of ander diffusie doek. Dit gaat voornamelijk op voor meer natuurlijke interviews of dialogen.
Trouwens: een groot raam waar de zon niet direct in schijnt is ook een relatief zachte lichtbron. Maak hier gebruik van als je niets anders voor handen hebt!
3. Korte kant vs lange kant (short side vs broad side)
Je kunt een onderwerp vanaf de lange kant of de korte kant belichten. De lange kant is het gedeelte dat naar de camera gericht is, de korte kant als vanzelfsprekend de andere zijde. De lange kant belichten zorgt voor minder diepte en dynamiek in het shot. Bovendien accentueert het meer de ‘volle’ eigenschappen van het gezicht, (je belicht letterlijk meer van het gezicht) waardoor er meer aandacht wordt gericht op die delen die mensen van zichzelf als minder mooi ervaren. Tenzij je een goede reden hebt om het niet te doen, probeer ik eigenlijk altijd de korte kant van het gezicht te belichten.
Plaats je licht in een hoek
In principe hangt dit samen met het fenomeen van back lighting en de korte kant belichten. Doorgaans geeft plat op een onderwerp belichten niet het mooiste effect. De standaard voor een interviewsetting is om de key light in een hoek van ongeveer 45 graden te plaatsen. Ook plaats je je licht van boven het onderwerp; dit vermindert ongewenste schaduw op het object zelf en op de omgeving (slagschaduw op muren). Tijdens het draaien van sfeershots of b-roll houd ik ook altijd zoveel mogelijk rekening met de richting van het licht. Natuurlijk zijn er meer technieken, van Rembrandt, Butterfly, Side Light tot Top Down, bekijk een video van Epic Light Media hierover.
4. Creëer contrast met licht op de achtergrond
Dit gaat vooral op voor situaties waar je veel controle over je scene of sit-down interview hebt. Het idee is dat je op de achtergrond met practicals (licht dat in beeld is) contrast creëert met je onderwerp. Aan de donkere kant van je uitgelichte onderwerp maak je een lichte achtergrond (middels bijvoorbeeld een raam of lamp) en aan de lichte kant een donkere achtergrond.
5. Motiveer je licht
Probeer je licht zo in te zetten dat het gerechtvaardigd kan worden binnen een scene. Zie je bijvoorbeeld op de achtergrond een warmer getint licht? Gebruik dan een strijklicht (of back light) in dezelfde temperatuur. Zie je in het shot aan één kant een groot raam? Laat je key light van dezelfde kant het shot in komen.
6. Bonus tip: gebruik kleur!
Subtiel als 'strijklichtje'
Of meer creatief
Meer leren? Bekijk deze video’s:
- the Cinematic Lighting Cheat Code (Danny Gevirtz)
- Light Any Scene With This Simple Method! (Danny Gevirtz)
- Get that BRIGHT COMMERCIAL LOOK (Epic Light Media)
- Lighting for small shots (Lewis Potts)
Succes en veel plezier!
Say hello to us