Compressie
Waarom gebruik je compressie?
Compressie is ooit uitgevonden om het bereik van je gehoor, 0db SPL tot 120db SPL (de pijngrens), te vergroten. Het maakt de zachtste geluiden harder en de harde geluiden zachter, ofwel: het verkleint het dynamisch bereik van geluid. Als je muziek speelt op je geluidsinstallatie thuis met een dynamisch bereik van tussen de 0 en 120db, moet je je installatie dus ook flink hard zetten om ook de zachtste geluiden te kunnen horen. In de praktijk is er een bereik van tussen de 40db SPL en 90db SPL waar al het geluid zich tussen moet bevinden om ideaal af te kunnen spelen op luidsprekers.
Wat is een compressor precies?
We hebben compressie dus nodig om het dynamisch bereik te controleren, maar we vinden het mooi om hele andere redenen. Het laat je audio nou eenmaal heerlijk vol en krachtig klinken! Hoe dit precies komt, behandelen we in een andere blog. Voor nu gaan we eerst in op de verschillende elementen waar een compressor uit bestaat.
Treshold
Bepaalt bij welk geluidsniveau een compressor begint te werken.
Ratio
Bepaalt in welke verhouding de compressie wordt toegepast. Als de ratio bijvoorbeeld is ingesteld op een verhouding van 4:1, wordt een geluidssignaal dat 4db boven de treshold uitsteekt, teruggebracht tot 1db boven de treshold. Als je een ratio hoger dan 10:1 gebruikt, gedraagt je compressor zich als een limiter.
Attack
Bepaalt hoe snel een compressor begint te werken. Een snelle attack is bijvoorbeeld geschikt voor geluidssignalen met veel grote pieken in het dynamisch bereik zoals een (rap)vocals of in sommige toepassingen de snare en kick. Langzame attack (in combinatie met langzame release) wordt vaak gebruikt bij busscompressie, tijdens mastering of de meer vloeiende geluidssignalen.
Release
Bepaalt hoe snel de compressor reageert wanneer het geluidssignaal verandert van luid naar stil. Dit is echt een fundamenteel onderdeel van de compressie. Een snelle release laat een compressor klinken alsof hij flink moet werken, terwijl een langzamere release een meer natuurlijke sound geeft. Onthoud dat een compressor alleen werkt als een geluid boven de door jou ingestelde treshold komt. Bij een geluidsspoor met veel snelle pieken (of transients) achter elkaar, zoals drums, is het gebruikelijk een snelle release te gebruiken. Instrumenten zoals de basgitaar klinken vaak het beste met een langzamere releasetijd.
Make-up gain
Op bijna iedere compressor zit een gain reduction meter. Hierop kun je zien hoeveel db de compressor aan het terugbrengen is. Dit betekent dus dat het geluidssignaal x db zachter wordt. We willen natuurlijk dat het signaal na elke plugin die je gebruikt weer precies hetzelfde volume heeft als ervoor. Hier gebruik je de make-up gain voor. Brengt je compressor het signaal met 4db terug, dan compenseer je die 4db met de make-up gain. Probeer er echt goed op te letten dat het signaal even hard is. Ons gehoor en brein laat ons nog wel eens in de steek met betrekking tot deze tool. Over het algemeen interpreteren we harde geluidssignalen als beter klinkende geluidssignalen. Laat 2 precies dezelfde sporen na elkaar horen, de een iets harder dan de ander, en we zullen de hardere aanwijzen als zijnde voller, warmer en mooier. Blijf dus ten alle tijden kritisch luisteren of je het geluid wel echt mooier maakt. Klik op de bypass knop om het spoor zonder compressie te kunnen luisteren en blijf vergelijken tijdens het compressen.
Knee
Bepaalt hoe de compressor reageert op signalen wanneer de treshold wordt gepasseerd. Bij Soft Knee (1.0) werkt de compressor wat subtieler dan bij Hard Knee (0.0), waar het signaal meteen afgekapt wordt. Ervaring leert dat Hard Knee geschikter is voor drums, percussie en bas. Soft Knee daarentegen voor vocals en gitaren. Niet elk type compressor heeft een Knee-functie, bij sommige compressors begint de compressie meteen wanneer een geluidssignaal de treshold passeert.
4. Compressie
5. Reverb
Mixen: Een introductie
Iedere mixer heeft natuurlijk zijn eigen aanpak en stijl. De manier waarop ik het doe is niet dé ma
Equalizer (EQ)
Equalizer (EQ) Deze tool is samen met compressie een van de belangrijkste in de mix-fase. Gebruik li
Levels en pannen
Levels en pannen Vanzelfsprekend is dit hetgeen waar je mee begint tijdens het mixen. Het bepaalt