Mixen: Een introductie
Iedere mixer heeft natuurlijk zijn eigen aanpak en stijl. De manier waarop ik het doe is niet dé manier, maar een manier. Mixen en masteren is geen absolute wetenschap en erg afhankelijk van persoonlijke smaak en persoonlijke kennis op een moment. Als je 10 keer dezelfde track af zou mixen, zou deze 10 keer anders klinken. Het is niet raar dat je het na een tijdje totaal niet meer eens bent met de manier waarop je het toen gedaan hebt. Je kennis over technieken en blik op muziek verandert nu eenmaal. Het is belangrijk om kritisch te blijven luisteren, maar wees op een gegeven moment wel tevreden. Het gevaar is dat je eeuwig in een vicieuze cirkel blijft hangen en nooit een track afmaakt. Ik heb zelf tracks van artiesten die ik te gek vind en bijna elke dag wel draai. Als ik echt als producer ga luisteren merk ik dat er in de mix veel dingen zijn gedaan die ik zelf nooit zo zou doen of aandurven. Er zijn dus veel manieren om het te doen. Blijf ook vooral experimenteren en buiten de lijntjes werken. Mixen doe je met je oren, niet met je ogen. Als jij een totaal onrealistisch EQ beeld hebt op een instrument of veel te veel compressie dan gebruikelijk, maar het klinkt echt fantastisch, waarom zou je er niet voor gaan? Experimenteer dus, maar weet wel wat je doet. Er zijn een aantal belangrijke punten en richtlijnen die bijna elke producer volgt. Die richtlijnen wil ik graag met jullie delen. Ik ben ook benieuwd hoe jullie erover denken, dus schroom niet om me een berichtje te sturen!
Rust!
Neem voldoende rust tijdens het mixen. Je oren wennen aan het geluid waar je mee werkt en laat je niet meer scherp en kritisch luisteren. Het gebeurt vaak dat je tijdens het mixen denkt dat je echt te gek bezig bent, terwijl later blijkt dat de bas veel te hard staat of de vocal veel te zacht. Hoe langer je achter elkaar aan een track werkt, hoe langer het uiteindelijk duurt voor het klaar is en je tevreden kan zijn. Neem je na een uur of twee even een break van een half uurtje, dan hoor je daarna meteen waar de fouten zitten in je mix.
Nu, laten we zeggen dat je een song hebt opgenomen in je home studio. Je gitaren, piano en drums staan netjes in jouw DAW (in mijn geval Logic, kan ook Pro Tools, Cubase e.d. zijn) te wachten op de volgende stap. Zoals je hoort is de sound die je nu krijgt niet dynamisch en dik. Dat wil zeggen: alle instrumenten die je hoort zitten op dezelfde plek en interfereren in elkaars frequentiegebieden. Wat je wil tijdens het mixen is deze frequenties isoleren en een mooie plek geven, zodat elk element er goed uit springt. Bij een in de studio opgenomen kickdrum zitten bijvoorbeeld ook nog de hoge frequenties van de overheads, hihat, en snare. Deze frequenties wil je eruit filteren om wat meer controle te krijgen over je mix.
1. Mixen: Een Introductie
4. Compressie
5. Reverb
Levels en pannen
Levels en pannen Vanzelfsprekend is dit hetgeen waar je mee begint tijdens het mixen. Het bepaalt
Equalizer (EQ)
Equalizer (EQ) Deze tool is samen met compressie een van de belangrijkste in de mix-fase. Gebruik li